Ekonomi

Tarım ve gıda ürünlerinden 12,2 milyar liralık ihracat

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) tarafından açıklanan Dış Ticaret Verilerinden yola çıkılarak hazırlanan TGDF Dijital Bilgilendirme Paneli’ne göre bu yılın ilk 6 ayında Tarım, Gıda ve İçecek bölümü bir önceki yıla göre yüzde 1,04 arttı. geçen yılın aynı döneminde 12.23 milyar dolara yükseldi. ihracat ve ithalat yüzde 19,71 artışla 12,46 milyar dolar.

Özel Ticaret Sistemi (ÖTS) çerçevesinde yayınlanan Dış Ticaret Verilerine göre, 2023 yılı Haziran ayı itibarıyla aylık bazda ihracat geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 14,73 azalarak 1,82 milyar dolar, ithalat ise geriledi. %8,11 artışla 1,64 milyar dolar oldu. reddedildi.

YILIN İLK 6 AYINDA DIŞ TİCARET İSTİKRARI

Bu yılın ilk 6 ayında tarım, gıda ve içecek fasılları dış ticaret açığı verdi. Dış Ticaret İstikrar geçen yılın ilk 6 ayında 1,7 milyar dolar fazla verirken, aynı dönemde yüzde 113,41 azalarak 230 milyon dolar açık verdi. Mayıs ayında Dış Ticaret İstikrar 390 milyon dolar açık verdi. Böylece sektör iki ay üst üste dış ticaret açığı verdi.

Bu yılın ilk yarısında birim ihracat maliyeti geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 13,66 artarak 1.325$/ton oldu. İthal birim maliyeti ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 12,85 azalarak 601 dolar/ton oldu.

DIŞ TİCARETTE ÖNE ÇIKAN ÜRÜNLER

2023 yılının ilk 6 ayında ihracatta ilk sırayı 683,4 milyon dolar ile un aldı. Bunu 493,6 milyon dolarla rafine ayçiçek yağı ve 456,4 milyon dolarla iç fındık izledi. Haziran ayı itibarıyla toplam ihracatın yaklaşık yüzde 13,3’ünü bu işler oluşturdu.

Aynı dönemde ithalatta en çok ithal edilen ürün 2 milyar 303 milyon dolarla buğday oldu. Buğdayın ardından ikinci sırayı 1 milyar 83 milyon dolarla soya fasulyesi ve 917 milyon dolarla ham ayçiçek yağı aldı. Bu 3 eser toplam ithalatın yüzde 34,5’ini oluşturdu.

Aylık bazda değerlendirildiğinde, haziran ayında ihracatta ilk sırayı 112 milyon dolarla buğday unu aldı. Bu parçayı 95,7 milyon dolarla kiraz ve 74,2 milyon dolarla makarna izledi. Bu ay kiraz ihracatı rafine ayçiçek yağının yerini alarak ikinci sırayı aldı. Aynı dönemde en çok ithal edilen ürünler ise 260,2 milyon dolarla buğday, 190,5 milyon dolarla soya yağı ve 78,1 milyon dolarla ham ayçiçek yağı oldu.

İTHALATTA RUSYA VE UKRAYNA BİRİNCİ OLDU

Yılın ilk yarısında 2 milyar 303 milyon dolarla buğday ilk sırada yer aldı. Rusya ve Ukrayna buğdayda ilk iki ithalatçı ülke olmaya devam ettiler. Bu dönemde Rusya’dan 1 milyar 654 milyon dolar, Ukrayna’dan 607.8 milyon dolar buğday ithalatı yapıldı. Bu iki ülkenin toplam buğday ithalatındaki payı yaklaşık yüzde 98 oldu.

Aylık bazda değerlendirildiğinde, Haziran ayında gerçekleşen 260,2 milyon dolarlık buğday ithalatının 201,7 milyon doları; yani yüzde 77,5 Rusya’dan yapıldı. Rusya’yı 55 milyon dolarla Ukrayna (yüzde 21,1) ve 1,4 milyon dolarla Moldova (yüzde 0,5) izledi.

Yılın ilk yarısında buğdayın ardından 1 milyar 83 milyon dolarlık soya fasulyesi ve 917 milyon dolarlık ham ayçiçek yağı ithalatı yapıldı. Soya fasulyesi ithalatında ilk sırayı 578,9 milyon dolar ile Brezilya alırken, onu 373 milyon dolar ile Ukrayna ve 116,1 milyon dolar ile ABD izledi. Ayçiçek yağında ise sıralama 572,1 milyon dolarla Ukrayna, 329,4 milyon dolarla Rusya ve 14,7 milyon dolarla Bulgaristan oldu.

Türkiye’nin ithalatında ilk sırayı alan Rusya ve Ukrayna’dan yapılan ithalatın büyük bölümü 3 işte devam etti.

EN ÇOK İHRACAT VE İTHALAT YAPILAN SEKTÖRLER

Yılın ilk yarısına ilişkin dış ticaret bilgileri bölümler itibarıyla incelendiğinde; En fazla ihracatın 1 milyar 353 milyon dolarla Şeker ve Şekerli Mamuller branşında yapıldığı görüldü. Bu segmenti, Bitkisel Yağ segmenti (1 milyar 279 milyon USD), Taze Meyve segmenti (989 milyon USD), Kuruyemiş şubesi (892 milyon USD) ve Su Ürünleri ve Su İşleri (807 milyon USD) segmenti izledi.

Şeker ve Şekerli Mamuller grubunun toplam ihracat içindeki payı yüzde 12,98, Bitkisel Yağlar yüzde 12,27, Taze Meyve yüzde 9,49, Kuruyemiş yüzde 8,55 ve Su Ürünleri ve Su İşleri yüzde 7,74 olarak gerçekleşti. Böylece bu beş faslın toplam ihracat içindeki payı yüzde 43,5’e ulaştı. Yine aynı dönemde en fazla ithalat 3 milyar 274 milyon dolarla Yemde yapıldı. Bu segmentin ardından en çok ithalat yapılan branşlar Un (2 milyar 475 milyon dolar), Bitkisel Yağ (2 milyar 216 milyon dolar), Bakliyat (498 milyon dolar) ve Kakao ve Çikolata (431 milyon dolar) olarak sıralandı. Yem bölümünün toplam ithalat içindeki payı %30,33, Un %22,93, Bitkisel Yağ %20,53, Bakliyat %4,62 ve Kakao ve Çikolata %3,99 olarak gerçekleşti. Bu dönemde toplam ithalatın yüzde 71,3’ü bu 5 segment tarafından yapıldı.

İHRACATI ARTIRAN VE AZALAN SEKTÖRLER

Bu yılın ilk yarısında geçen yılın aynı dönemine göre ihracatı en çok artan segmentlerin başında 260 milyon dolar (%25,55 artış) ile Bitkisel Yağlar branşı yer aldı. Bu bölüm 158 milyon USD (yüzde 13,2 artış) ile Şeker ve Şekerlemeler Grubu, 144 milyon USD (yüzde 28,02 artış) ile Zerzevat bölümü, 80 milyon USD (yüzde 60,44 artış) ile Tohum şubesinden oluşmaktadır. ve 75 milyon USD bölümü. (yüzde 10,02 artış) Balıkçılık ve Su İşleri izledi.

Süt ve Süt Ürünleri 198 milyon dolar (yüzde 52,98 düşüş) ile sözün konuşulduğu dönemde ihracatı en çok düşen fasıl oldu. Ayrıca Beyaz Et segmenti yüzde 36,06 azalışla 177 milyon dolar, Yem şubesi yüzde 15,91 azalışla 63 milyon dolar, Salça ve Konserve branşı yüzde 13,22 azalışla 58 milyon dolar, Kuruyemiş segmenti ise 46 milyon adettir. dolar (yüzde 4,92 düşüş).

Bu yılın ilk 6 ayında geçen yılın aynı dönemine göre ithalatı en çok artan şube 676 milyon dolar (yüzde 37,6 artış) ile Un faslı oldu. Hayvancılık branşı 303 milyon dolar (%411 artış), Bakliyat sektörü 251 milyon dolar (%101,1 artış), Bitkisel Yağ sektörü 232 milyon dolar (%11,7 artış) ve Pirinç Değirmenciliği şubesi 200 milyon dolar (%1.150 artış) . değer bazında ithalatı en çok artan fasıllar sıralandı.

Bu dönemde ithalatı en çok azalan branşlar 11 milyon dolar (yüzde 36,1 düşüş) ile Yumurta şubesi ve 11 milyon dolar (yüzde 36 düşüş) ile Kuru Meyve/Sebze faslı oldu.

DIŞ TİCARETTE ÖNCÜ ÜLKELER

Yılın ilk yarısındaki dış ticaret verileri ülke bazında değerlendirildiğinde; Irak, 1 milyar 395 milyon dolarla en çok ihracat yapılan ülke oldu. Irak’tan sonra en fazla ihracat 889 milyon dolarla Almanya’ya, 884 milyon dolarla Rusya’ya, 825 milyon dolarla ABD’ye ve 401 milyon dolarla İtalya’ya yapıldı. Yılın ilk yarısında bu 5 ülkeye yapılan ihracat toplam ihracatın yüzde 35,9’unu oluşturdu. Rusya’dan bire bir bazda ise ülke bazında en fazla 3 milyar 338 milyon dolar ithalat yapıldı. Bu ülkeyi 2 milyar 79 milyon dolarla Ukrayna, 961 milyon dolarla Brezilya, 542 milyon dolarla ABD ve 527 milyon dolarla Malezya izledi. Bu 5 ülkeden yapılan ithalat toplam ithalatın yüzde 59,7’sini oluşturdu.

Rusya ve Ukrayna, Türkiye’nin en çok ithalat yaptığı ilk 2 ülke sıralamasındaki yerlerini korudu. Bu 2 ülkeden yapılan ithalat, toplam ithalatın yüzde 43,4’üne karşılık geldi. Türkiye, Irak’ta en çok un, dondurulmuş tavuk eti, kırmızı mercimek; Almanya’ya iç fındık, paketlenmiş fındık, kiraz, Rusya’ya ise alabalık, mandalina ve ayçekirdeği ihraç etti. Türkiye aynı dönemde Rusya’dan buğday, tane mısır, çiğ ayçiçeği; Ukrayna’dan buğday, ham ayçiçek yağı, soya fasulyesi ve Brezilya’dan soya fasulyesi, kahve ve sığır eti ithal etti.

TGDF Yürütme Konseyi Başkanı Demir Şarman yaptığı değerlendirmede, Türkiye ekonomisinin ilk 6 ayda zorlu bir dönemden geçtiğini söyledi. Sharman, küresel gıda fiyatlarındaki belirsizlikler, küresel tedarik zincirindeki aksaklıklar ve döviz kurlarındaki belirsizliklerin yanı sıra enflasyonist ortamın bölümün fiyatlama politikalarını ve dış pazarlardaki rekabet gücünü olumsuz etkilediğini vurguladı.

Yılın ilk 6 ayında tarım, gıda ve içecek branşları ihracatının geçen yılki seviyesini koruduğunu kaydeden Şarman, ithalatın geçen yılın aynı dönemine göre daha fazla arttığını kaydetti. çekti. Dış Ticaret Dengesi’nin Mayıs’tan sonra Haziran’da da açık verdiğine dikkati çeken Şarman, şöyle konuştu: “Küresel pazardaki koşullar nedeniyle ihracatımız daralıyor. İhracatta daha iyi bir noktaya gelebilmek için yatırım ortamının öngörülebilirliği ve dengeleyici tedbirler önemlidir.dedi.

Sharman, iş dünyası olarak ekonomik tedbirler ve uygulanan akılcı politikalarla öngörülebilir, istikrarlı ve güvenilir bir pazar ortamı oluşmasını beklediklerinin altını çizdi. Şarman şöyle devam etti: “Küresel ekonomideki payımızı nasıl artırabileceğimizi, dünya piyasalarındaki fırsatları nasıl değerlendirebileceğimizi ve başta enflasyon olmak üzere bazı yapısal sorunlarımızı hızla aşarak büyümeyi nasıl artırabileceğimizi düşünmemiz gerekiyor. İhracatın etkin olması, iş dünyasının finansmana erişim sorununun çözülmesi ve izlenecek politikalarla yılın ikinci 6 ayında belirlenen hedeflere ulaşılması için hükümetin ve ekonomi yönetiminin yeni adımlarını bekliyoruz. rasyonellik, verimlilik ve sürdürülebilirlik gibi ana eksenler üzerine kuruludur. Şubelerin beklenti ve taleplerini dikkate almak ve bu konuda inisiyatif almak bu süreçteki değerli unsurlardan biri olacaktır.”

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

Başa dön tuşu